| | |

Empatian aika – kun kriisi koskettaa

Empatian aika – kun kriisi koskettaa

Kun elämä ravisuttaa, tarvitaan kuuntelun ja empatian taitoja läheisiltä ja työyhteisöltä.

Viimeisen kahden vuoden kuormitustaso on osalla meistä kasvanut jo äärirajoille. Viime päivien uutisointi Ukrainan tilanteesta ja keskustelu sen mahdollisesta muutoksesta Suomen tilanteeseen vaikuttaa monen ajatuksiin ja toimintaan. Kun huoli ja pelko ovat läsnä, on vaikea toimia normaalisti. 

Miten työyhteisössä voidaan tukea yksilöitä, kun elämä ravisuttaa? 

Äkilliset kriisit ja ennakoimattomat tapahtumat voivat aiheuttaa tunnejärkytyksen, johon reagoiminen on yksilöllistä. Tunnejärkytys voi näkyä myös kehollisena tuntemuksena. 

Tunteet nousevat pintaan yksilöllisesti

Työyhteisössä yksilöt kokevat erilaiset kriisitilanteet hyvin yksilöllisesti. Ihmisillä on sisäänrakennettuna erilaisia reagointitapoja, jotka laukeavat automaattisesti. 

Ihminen on selviytyjä, mutta tunteiden käsittely voi viedä aikaa. 

Toisella tunteet nousevat heti pintaan, kun toinen saattaa sulkea tunteet pois tai päästää tunteet esiin vasta myöhemmin. Tunteet saattavat vaikuttaa tekemiseemme. Toinen saattaa lamaantua, kun toinen taas toimii mekaanisesti keskittyen työn puurtamiseen. 

Shokkivaiheessa ensimmäiset tunteet voivat olla epäuskoa tai asian kieltämistä. Asia voi olla vaikea ymmärtää tai hyväksyä. Kriisi voi aiheuttaa shokkitilan tai kasvattaa pelkoa ja ne voivat näkyä myös fyysisinä tuntemuksina. 

Reagointivaiheessa ymmärrys alkaa muodostua, mutta tulevaisuus voi näyttää vaikealta ja mieliala saattaa vaihdella laidasta laitaan.

Käsittelyvaiheessa ihminen alkaa hahmottamaan, mitä tämä kaikki tarkoittaa ja muodostaa näkemystä ehkä keskustelujen kautta läheisten tai ympäröivien ihmisten kanssa. Tunteet voivat välillä olla ärtymistä tai esimerkiksi keskittymisvaikeuksia. 

Uudelleen suuntautumisen vaiheessa usko tulevaisuuteen alkaa muodostumaan ja voi alkaa näkemään uudet asiat, jotka tulevat vanhan tilalle. Ilo alkaa löytymään jälleen. Yksilönä jokainen oppii menneistä kriiseistä ja henkilökohtainen resilienssikyky kasvaa. 

Kriisin sattuessa on tärkeää tulla kuulluksi, ymmärretyksi ja hyväksytyksi

Työyhteisössä voidaan järjestää keskusteluhetki, jossa jokainen voi tuoda esiin omia ajatuksiaan ja tunteitaan. Silloin voi huomata, että muillakin voi olla samanlaisia tunteita tai huolia. Yhdessä keskustelemalla huolen aihe voi saada vertaistukea, kuulla muiden kokemuksista, näkemyksistä ja keinoista selviytyä vastaavassa tilanteessa. Mikä heitä on auttanut, kun on ollut vaikeaa. Parhaimmillaan yhteisestä keskustelusta voi saada voimaantumisen tunteen. Älä kuitenkaan pakota osallistumaan keskusteluun.

  1. Anna aikaa tunteiden käsittelylle 
  2. Järjestä vapaaehtoinen keskusteluhetki, jossa voidaan käsitellä yhdessä huolen aiheena olevaa asiaa. 
  3. Ole läsnä yksilöille tarvittaessa
  4. Arjen rutiinit auttavat selviytymään. Tue arjessa selviytymistä. Järjestä tarvittaessa joustoa työaikaan. 
  5. Jos kuormitus on raskas tai vaikuttaa uniin, ehdota keskustelua työterveyden kanssa. 
  6. Kun pahin tilanne on ohi, auta näkemään, mitkä asiat ovat hyvin. Minkä päälle voi rakentaa niitä pieniäkin asioita, jotka kantavat eteenpäin.

Tarvitsetko tukea työyhteisölle kriisin kohdatessa? Ota yhteyttä, autamme teitä käsittelemään asioita yhdessä ja löytämään polun eteenpäin inhimillisesti. info@kmfuture.fi

Lue myös Mieli Ry:n sivuilta uutinen: https://mieli.fi/uutiset/mita-voi-tehda-jos-puheet-sodasta-huolestuttavat/

Similar Posts

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *