| |

Hyvän muutosjohtajan ominaisuudet modernissa työyhteisössä?

Hyvän muutosjohtajan ominaisuudet modernissa työyhteisössä?

Tässä artikkelissa käydään läpi hyvän muutosjohtajan ominaisuuksia ja taitoja. Ennen kuin mennään hyvän muutosjohtajan tapaan toimia, voi olla tärkeää määritellä, mitä muutosjohtaminen terminä tarkoittaa. Voit lukea siitä tarkemmin blogistamme.

Organisaatiot ovat erilaisia. Isommissa organisaatioissa saatetaan nimittää erikseen muutosjohtaja, joka toimii projektijohtajan ominaisuudessa muutosjohtajana vieden tiettyä tai tiettyjä projekteja eteenpäin. Muutosjohtaja voidaan nimittää myös projektijohtajan rinnalle varmistamaan muutoksen erilaiset näkökulmat ja muutoksen toteutuminen. Pienemmissä organisaatioissa tilanne on hieman erilainen. Usein muutosta johtaa pk-yrityksen toimitusjohtaja tai johtoryhmän jäsen yhdessä toimitusjohtajan kanssa. Niin tai näin, muutosjohtaminen on tärkeä asia huomioida, jotta muutokset saadaan toteutumaan odotusten mukaisesti.

Mikä rakentaa hyvän muutosjohtajan taitoja?

Hyvän muutosjohtajan kyvykkyyttä rakentaa työuralla erilaiset muutostilanteet, joita kohtaa työelämässä, kokemus ja huomiot niistä. Muutosjohtajan tärkeimpiä ominaisuuksia on visioiminen ja strateginen ajattelutaito – nähdä nykyhetken ja tulevan erot ja visioida miltä tulevaisuus voisi näyttää ja millaisia mahdollisuuksia se antaisi. Mutta, jotta visiot eivät olisi liian pilvilinnoja, tulee hänellä olla kyky laittaa asioita toimeen ja palastella asioita isommista kokonaisuuksista pienemmiksi, ymmärrettäviksi ja toteutuskelpoisiksi kokonaisuuksiksi. Projektinhallintataidot ja aikataulujen hallinta ovatkin tärkeitä muutosjohtajalle.

Hyvä muutosjohtaja tarvitsee ihmisjohtamisen taitoja ja empatiakykyä.

Hyvä muutosjohtaja tarvitsee ihmisjohtamisen taitoja ja empatiakykyä

Hyvä muutosjohtaja saattaa olla persoonallisuudeltaankin muutoshaluinen tai – vastaanottavainen, hänellä saattaa löytyä halua kehittää ja vaikuttaa asioihin sekä ihmisiin. Muutosjohtaja tarvitseekin hyviä yleisiä johtamistaitoja. Kykyä kohdata erilaisissa rooleissa olevia organisaation jäseniä, vuorovaikuttaa, inspiroida ja motivoida ihmisiä. Hänellä tulisi olla myös kyky vaikuttaa ihmisiin, ajatteluun ja toimintaan. Pohjana hän todennäköisesti pystyy rakentamaan luottamusta organisaatioon ja siltaa ihmisten välille.

Muutosjohtajan työkalupakkiin kuuluu myös viestinnällinen osaaminen, monensuuntaisesti. Hän käy dialogia organisaation sisällä niin johdon kuin monen muun henkilön kanssa organisaatiossa. Hän valjastaakin tuekseen tiimin, johon kuuluu tärkeitä osaajia mm viestinnästä, hr:stä tai esihenkilöistä. Hän pitää johtoa hyvin ajantasalla ja huolehtii siitä, että johto tukee häntä sopivalla tavalla organisaation sisällä.

Hänellä on myös selkeä ymmärrys siitä, että muutosjohtaja tarvitsee ihmisjohtamisen taitoa, empatiakykyä ja erilaisten ihmisten näkökulmien ymmärtämistä. Hän kuuntelee, kysyy ja kommunikoi, vaikuttaa ja tuo esiin haasteita ja kertoo onnistumisista ja asioiden vaikutuksista niin organisaation sisällä kuin ulkoisten sidosryhmien kesken. Hän kuuntelee myös huolia ja epävarmuuksia ja tarpeita, joita ihmisillä voi olla liittyen uudenlaiseen tekemiseen. Hän pyrkii kaikin tavoin poistamaan esteitä, ja tukee organisaation jäseniä muutoksessa. Muutosjohtajan tulisi osata tunnistaa ja hyödyntää organisaation sisäistä osaamista sekä olla valmis oppimaan virheistä ja sopeutumaan tarvittaessa.

Tiedolla johtamista ja rohkeutta haastaa

Muutosjohtajan tulee olla myös analyyttinen, tiedon hyödyntäjä ja arvioija. Hän seuraa tuloksia, puuttuu silloin kun kaikki ei suju odotetusti ja vaikuttaa asioihin. Hänen tulee tehdä tietoon perustuvaa päätöksentekoa, sekä arvioida asioiden ja päätösten vaihtoehtoja ja vaikutuksia kokonaisuuden kannalta.

Muutosjohtaja tarvitsee myös kykyä kriittiseen ajatteluun. Joskus muutokset voivat olla todella haastavia toteuttaa organisaatiokulttuurin tai muutoksen luonteen vuoksi. Organisaatiossa voi olla vastustusta, jolloin rohkeus haastaa vallitsevaa olotilaa, asenteita tai ajattelua voi olla tärkeä ominaisuus muutosjohtajassa, jonka kautta hän voi auttaa näkemään uusia mahdollisuuksia ja ajattelun kautta ”tuupata” ihmisiä eteenpäin kohti uutta.

Näiden ominaisuuksien lisäksi on tärkeää, että muutosjohtaja on avoin, luotettava, luova ja kykenee rakentamaan positiivista työilmapiiriä.

Miten voit kehittää omia muutosjohtamisen taitojasi?

Yleisissä johtamiskoulutuksissa saatetaan kouluttaa joiltakin osin muutosjohtamisen taitoja. Jokaisella esihenkilöllä tai johtajalla olisi hyvä olla ymmärrys omista muutosjohtamisen kyvyistään ja osaamisestaan. Nämä taidot saattavat tarvita päivittämistä. Hyvä on myös ymmärtää ja tunnistaa omaa persoonallisuuttaan, millainen muutoskyvykkyys ja muutosasenne on itsellä muutoksen johtajana. Otatko muutoksen vastaan vai nousetko itse muutosta vastaan olemalla jarruna tulevalle? Miten johdat itseäsi muutoksessa ja näytät esimerkkiä omille johdettavillesi muutoksessa? Mikä sinua auttaisi näissä tilanteissa?

Muutoksen nopeus ja monimutkaisuus edellyttävät jatkuvaa oppimista ja itsensä kehittämistä. Muutosjohtajan tulisi olla halukas ja kykenevä jatkuvasti päivittämään osaamistaan ja hankkimaan uutta tietoa ja taitoja. Muutokset ovat erilaisia: jatkuvaa pieniä ja suuria muutoksia tai konkreettisia isoja transformaatioita. Toisiin muutoksiin tarvitaan enemmän panostusta kuin toisiin.

Tärkeintä on kuitenkin, että muutosjohtaja on valmis kehittämään tarvittavia taitoja ja ominaisuuksia muutoksen menestyksekkääksi johtamiseksi.

Lue myös muita artikkeleitamme

Samankaltaiset artikkelit

  • | | |

    Empatian aika – kun kriisi koskettaa

    Empatian aika – Kun kriisi koskettaa Kun elämä ravisuttaa, tarvitaan kuuntelun ja empatian taitoja läheisiltä ja työyhteisöltä. Viimeisen kahden vuoden kuormitustaso on osalla meistä kasvanut jo äärirajoille. Viime päivien uutisointi Ukrainan tilanteesta ja keskustelu sen mahdollisesta muutoksesta Suomen tilanteeseen vaikuttaa monen ajatuksiin ja toimintaan. Kun huoli ja pelko ovat läsnä, on vaikea toimia normaalisti.  Miten…

  • |

    Muutoksen aalloissa navigoimassa: Muutosjohtamisen koulutuksen tärkeys

    Nykypäivän nopeatempoisessa ja jatkuvasti kehittyvässä liiketoiminnassa muutos on väistämätöntä. Organisaatioiden on selviydyttävä muutoksen suurista ja pienistä aalloista pysyäkseen kilpailukykyisinä ja menestyäkseen, johtuivat muutokset sitten teknologian kehittymisestä tai erilaisista häiriöistä toimintaympäristössä. Muutosjohtamiskoulutus on usein ratkaisevan tärkeää muutoksen onnistumiselle. Muutosjohtamisen koulutuksen tärkeys on selvä. Se antaa esihenkilöille taidot ja tiedot, joita tarvitaan, jotta he pystyvät selviytymään muutoksesta…

  • |

    Mitä on muutosjohtaminen?

    Muutosjohtaminen on prosessi, jossa organisaation tai yhteisön johto suunnittelee, toteuttaa ja hallitsee muutoksia toimintatavoissa, rakenteissa, kulttuurissa tai strategiassa. Muutokset voivat liittyä esimerkiksi uuteen teknologiaan, organisaatiomuutoksiin, toimintatapojen kehittämiseen tai markkinatilanteen muutoksiin. Muutosjohtamisen tarkoituksena on varmistaa, että muutokset toteutuvat sujuvasti ja tavoitteiden mukaisesti. Se kattaa useita eri osa-alueita, kuten viestinnän, koulutuksen, resurssien hallinnan ja muutosprosessin arvioinnin. Muutosjohtamisen…

  • | |

    Valmentava johtaminen

    Miksi tarvitaan valmentavaa johtamista? Toimin itse johtajana n. 10 vuoden ajan rahoitusalalla, pörssiyrityksessä, vahvan asiantuntijuuden, alati muuttuvan toimintaympäristön ympäröimänä.  Jatkuva muutos edellytti nopeaa toiminnan muutosta. Johtajana vastasin myynnistä, asiakkaan kohtaamisen laadusta ja toiminnan pyörittämistä kuin toimitusjohtaja. Vastuullani oleva liikevaihto oli valtava. Asiakasvastuullisemme olivat vastuussa asiakkaan laadukkaasta kohtaamisesta, myyntitavoitteistaan, osaamisestaan ja mm. jatkuvasta oppimisesta. Valmentava johtaminen…

  • |

    Osaaminen Näkyviin!

    Olemme mukana Sitran hankkeessa: Osaaminen näkyviin – elo-syyskuussa 2021​ Meillä on kaikilla monenlaista työelämässä tarvittavaa osaamista, mutta sen huomaaminen, näkeminen ja sanoittaminen voi olla todella vaikeaa. Osaaminen näkyviin hankkeen ajatuksena on: – Innostaa ja kannustaa kaikkia huomaamaan osaamistaan ja tekemään sitä näkyväksi – Herättää julkista keskustelua siitä, että kyky tunnistaa omaa osaamista on yksi osallisuuden,…

  • | |

    Uusi strategia arjen teoiksi yhdessä

    Strategia ja sen määrittämien tavoitteiden saavuttaminen ei ole tähtitiedettä, mutta muutama asia siinä kannattaa ottaa huomioon. Strategiatyö on iso yhteinen panostus yrityksen tulevaisuuden suunnitteluun, jolla pyritään löytämään paras mahdollinen suunta yrityksen toiminnan toteuttamiseksi ja tuloksellisuuden varmistamiseksi seuraavalla yleensä 2-3 vuoden strategiakaudella. Mikä on strategian määritelmä? ”Strategia on yrityksen tietoinen keskeisten tavoitteiden ja toiminnan suuntaviivojen valinta…