| | | | |

Elinikäinen oppiminen

Tarvitsemme monenlaisia keinoja osaamisen kehittämiseksi myös jatkuvana kehittymisenä organisaatioiden sisällä.  Työ tulee muuttumaan monella. Innovaatiokyvykkyys ja kilpailukyky edellyttää diversiteettiä, erilaisuutta, erilaisia näkökulmia, osaamista ja toisten ymmärtämistä. 
Voimme itse vaikuttaa siihen, olemmeko mukana tulevaisuudessa vai emme. (haastateltavani kommentti eilen)

Elinikäinen oppiminen on viimeistään nyt tarpeen ymmärtää ja laittaa toimeksi. Kevään kehityskeskusteluissa on tuhannen taalan paikka keskustella hieman syvemmin, miten henkilö näkee tulevan kehityksen vaikuttavan hänen työhönsä ja missä hän näkee olevansa muutaman vuoden kuluttua.

Miten hän voi varmistaa oman markkina-arvonsa tulevassa kehityksessä?

Organisaation sisällä oppia voidaan monella tavalla, työkierto, uusien tehtävien oppiminen, tiedon luominen yhdessä, jakaminen, yhteiskehittäminen yli toimintojen ja paljon muuta.

Accenture toteutti syksyllä 2018 yhdessä Henry ry:n kanssa Tulevaisuuden työvoima – kyselyn:  

”Yli 200 suomalaista henkilöstön kehittämisen ja johtamisen ammattilaista näki, että vahvojen digitaalisten kykyjen rinnalla tärkeimmät taidot tulevaisuudessa liittyvät luovaan ajatteluun, yrittäjämäiseen kokeilemiseen, valmentavaan johtamiseen sekä ylipäätään kykyyn oppia ja sopeutua.” (Talouselämä, Accenture, linkki alla)

Coaching – valmentava johtaminen on keino, jonka olen itse todennut auttavan yksilöllistä oppimista, vaikuttavuutta, uudistumiskykyä. Coachingissa henkilö itse reflektoi tilannettaan, toimintaansa ja hän löytää keinoja kokeilla asioita eri tavalla. Tavoitteena on auttaa henkilöä onnistumaan omassa työssään ja päästä tavoitteisiinsa. 

Neuro- ja käyttäytymistieteellinen tutkimus on osoittanut, että kokemuksellisuus tekee oppimisesta nopeampaa ja tehokkaampaa, koska siinä ihminen osallistuu aktiivisesti ja on kokonaisvaltaisesti läsnä. (Talouselämä)

Uudenlaisia opiskelumahdollisuuksia myös etänä

Teknologia antaa monipuolisia mahdollisuuksia myös oppimiseen. Verkkokursseja löytyy niin läheltä kuin kaukaa, monet maksuttomasti. On oikeastaan omasta halusta ja mielenkiinnosta kiinni, mitä opiskelee. Oikeastaan tarvitaan vain vähän innostusta ja rohkeutta matkaan. Siitä voi aueta käytännössä mitä vain tulevaisuudessa uran kannalta.

Aikuisopiskelijan arkea

Itse päätin pari vuotta sitten lähetä päivittämään osaamistani Lappeenrannan teknilliseen yliopistoon. Elämäni tärkeimpiä päätöksiä. Meitä on ryhmä aikuisia, erilaisissa organisaatioissa ja toimialoilla työskenteleviä, innokkaita oppijoita.  Keski-ikämme taitaa olla 40-45 vuotta, mutta skaalamme on laaja, 30-60-vuotiaita. Olemme perheellisiä opiskelijoita työnohessa, vaativissa töissä ja elämäntilanteissa, ruuhkavuosien huipuissa. Työikää vielä valtavasti edessä. Olemme saaneet uutta oppia ja yhdistäneet sen vanhaan vahvaan olemassa olevaan kokemukseen. Hieno kokemus. Kiitos LUT ja opiskelukaverit.

Huipputyyppejä, joista kuullaan vielä!

#elinikäinenoppiminen #lut #yhdessäenemmän #ecosysteemitämäkin #oppiminen #tietojohtaminen #diversiteetti #businesscoaching #kehittyminen 

Lue oma tarinani tästä: https://www.kmfuture.fi/tietoameista

 

 

https://www.talouselama.fi/kumppaniblogit/accenture/tulevaisuuden-tyoelamataitoja-ei-opita-luokkahuoneessa/6f652f64-3033-37b7-b722-23a3b1678f14?ref=linkedin:deb3

Samankaltaiset artikkelit

  • | | |

    Haastavan asiakkaan kohtaaminen – Milloin asiakkaasta tulee haastava?

    Haastavan asiakkaan kohtaaminen -Milloin asiakkaasta tulee haastava? Tervetuloa lukemaan blogikirjoitustani haastavien asiakkaiden kohtaamisesta. Tässä artikkelissa tarkastellaan, milloin asiakkaasta voi muodostua haastava ja miten voimme käsitellä heitä ammattimaisesti ja tehokkaasti. Jokainen asiakaskohtaaminen on ainutlaatuinen, ja kohtaamme monenlaisia persoonallisuuksia päivittäin. Osa asiakkaista vaatii enemmän aikaa ja vaivaa, ja tämä voi joskus tuoda haasteita asiakaspalvelutyöhön. Haastavien asiakkaiden kohtaaminen…

  • |

    Osaaminen Näkyviin!

    Olemme mukana Sitran hankkeessa: Osaaminen näkyviin – elo-syyskuussa 2021​ Meillä on kaikilla monenlaista työelämässä tarvittavaa osaamista, mutta sen huomaaminen, näkeminen ja sanoittaminen voi olla todella vaikeaa. Osaaminen näkyviin hankkeen ajatuksena on: – Innostaa ja kannustaa kaikkia huomaamaan osaamistaan ja tekemään sitä näkyväksi – Herättää julkista keskustelua siitä, että kyky tunnistaa omaa osaamista on yksi osallisuuden,…

  • | |

    Uusi strategia arjen teoiksi yhdessä

    Strategia ja sen määrittämien tavoitteiden saavuttaminen ei ole tähtitiedettä, mutta muutama asia siinä kannattaa ottaa huomioon. Strategiatyö on iso yhteinen panostus yrityksen tulevaisuuden suunnitteluun, jolla pyritään löytämään paras mahdollinen suunta yrityksen toiminnan toteuttamiseksi ja tuloksellisuuden varmistamiseksi seuraavalla yleensä 2-3 vuoden strategiakaudella. Mikä on strategian määritelmä? ”Strategia on yrityksen tietoinen keskeisten tavoitteiden ja toiminnan suuntaviivojen valinta…

  • |

    Mitä on muutosjohtaminen?

    Muutosjohtaminen on prosessi, jossa organisaation tai yhteisön johto suunnittelee, toteuttaa ja hallitsee muutoksia toimintatavoissa, rakenteissa, kulttuurissa tai strategiassa. Muutokset voivat liittyä esimerkiksi uuteen teknologiaan, organisaatiomuutoksiin, toimintatapojen kehittämiseen tai markkinatilanteen muutoksiin. Muutosjohtamisen tarkoituksena on varmistaa, että muutokset toteutuvat sujuvasti ja tavoitteiden mukaisesti. Se kattaa useita eri osa-alueita, kuten viestinnän, koulutuksen, resurssien hallinnan ja muutosprosessin arvioinnin. Muutosjohtamisen…

  • | | |

    Empatian aika – kun kriisi koskettaa

    Empatian aika – Kun kriisi koskettaa Kun elämä ravisuttaa, tarvitaan kuuntelun ja empatian taitoja läheisiltä ja työyhteisöltä. Viimeisen kahden vuoden kuormitustaso on osalla meistä kasvanut jo äärirajoille. Viime päivien uutisointi Ukrainan tilanteesta ja keskustelu sen mahdollisesta muutoksesta Suomen tilanteeseen vaikuttaa monen ajatuksiin ja toimintaan. Kun huoli ja pelko ovat läsnä, on vaikea toimia normaalisti.  Miten…

  • | |

    Osaamispula

    Riittävä osaaminen vai osaamispula? Lumimyrskyisenä aamuna päätin jättää auton kotiin ja mennä asiakkaalle julkisilla. Hyppäsin Otaniemeen menevään bussiin ja valmistelin tulevaa tapaamistani, jossa tarkoituksena oli haastatella erästä asiakasta tietopääoma-asioissa. Ennen Otaniemeä huomasin neljä kaverusta, jotka jäivät samalla pysäkillä pois. Todennäköisesti intialaisia, menossa Aalto-yliopistolle opiskelemaan. Minulla oli vielä aikaa, joten päätin pysähtyä kahville Otaniemen kirjastoon. Viereisessä…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *